Van alle Europese landen heeft Nederland het laagste aantal vrouwen afgestudeerd aan een bètastudie. Om meisjes te stimuleren voor een technische opleiding te kiezen, zijn er verschillende initiatieven in Nederland. Zoals Girlsday: technische bedrijven en afdelingen in het hele land openen hun deuren voor meisjes tussen de 10 en 15 jaar en laten hen zie hoe interessant dit vakgebied is. Maar hoe komt het dat meisjes, die vaak net zo hoog als jongens scoren op exacte vakken, niet voor een technische studie kiezen? En wat kun je als meisje wél in de techniek doen?

Aanleg of stereotypering?

Wiskundige Ionica Smeets was het eerste meisje in haar familie. “Ze hadden allemaal poppen voor me gekocht, in de hoop dat er eindelijk eens iemand mee zou spelen. Maar ik snapte niet wat je ermee moest doen. Met Lego kan je iets bouwen en in een boek kan je een verhaal lezen, maar die pop die zit daar maar een beetje,” vertelt ze in een video die voor de bijeenkomst Building the Beta Brain werd gemaakt. “Het enige wat ik leuk vond was om een parachute te maken voor die poppen. Dan gooide ik ze van het balkon om te testen of mijn parachutes goed werkten.”

Het feit dat meisjes minder vaak voor een technische studie kiezen dan jongens, lijkt een gevolg te zijn van stereotypering. Omdat wetenschappers vaker worden neergezet als man, zien meisjes techniek als een ‘jongensding’. Ze denken daarom dat ze minder geschikt zijn voor een technische studie. Zonde, want ook als meisje kun je fantastisch werk doen in bijvoorbeeld bruggenbouw, tunnelonderhoud of gebouwbeheer.

Bron: WOMEN Inc.

Zij kozen wél voor de techniek

Naam: Marlies
Studie: Voedingsmiddelentechnologie, Food Technology
Werk: Productontwikkelaar bij Friesland Campina

Marlies vond scheikunde, biologie en natuurkunde hartstikke interessant. Daarom volgde ze de bachelor Voedingsmiddelentechnologie en heeft ze zich tijdens haar master gespecialiseerd in Ingredient Functionality. Bij deze studie leer je alles over de eigenschappen ingrediënten en wat ermee gebeurt als je ze op een bepaalde manier bereidt. Die kennis komt haar goed van pas, want Marlies bedenkt nu zuivelproducten voor FrieslandCampina. Een werkdag is voor haar nooit hetzelfde; de ene dag gaat ze naar de fabriek om een product te testen en de volgende dag organiseert ze een proefkeuring voor haar collega’s. Wie durft er nog te zeggen dat techniek saai is?

Naam: Helene
Studie: Bouwkunde
Werk: Interieurspecialist Jachtbouw

Sta jij je op vakantie ook altijd te vergapen aan de schitterende jachtschepen die in de haven aangemeerd liggen? Voor Helene is dat dagelijkse kost, want zij ontwerpt interieurs voor luxe jachten. Van een muziekinstallatie tot een hele keuken: Helene zorgt ervoor dat alle wensen van de gebruiker in het interieur worden verwerkt. Zij volgde hiervoor de hbo-opleiding Bouwkunde en leerde daar onder andere hoe je de sterkte van een constructie berekent en hoe je een ontwerpproces plant. Via een baan op een scheepswerf rolde ze bij toeval de scheepsbouw in, en dat bevalt haar meer dan goed!

Naam: Béate
Studie: Aerospace Engineering, Werktuigbouwkunde en Chemical Engineering
Werk: Technoloog in de fabriek van Shell

Sommige mensen krijgen er nooit genoeg van: iets nieuws leren. Béate is zo iemand. Nadat zij was afgestudeerd voor haar master in Lucht- en Ruimtevaarttechniek (Aerospace Engineering), promoveerde ze op Werktuigbouwkunde en haalde ze ook nog een tweede master. Dat laatste deed ze omdat ze de productiekant van haar werk bij Shell veel leuker vond dan de werktuigbouwkunde. Béate is namelijk technoloog bij Shell. Zij controleert of de fabriek, waar van ruwe olie wax wordt gemaakt, goed onderhouden is. Daarvoor werkt ze samen met de mensen die de apparatuur in de fabriek bedienen en de onderhoudsmedewerkers.

Bron: VHTO, Ditdoeik.nl