Als we het hebben over taal, dan hebben we het niet alleen over grammatica en woordenschat. Met taal drukken we onszelf uit, proberen we anderen te overtuigen of te vermaken. Hoe leren kinderen spreken? Wanneer ontstond taal eigenlijk? En waarom klinkt iemand uit Amsterdam anders dan iemand uit Maastricht? Als je dit soort vragen interessant vindt, dan is een studie binnen de richting Taal en Communicatie misschien wat voor jou.

De keuze is reuze

Als je hebt besloten een opleiding binnen de studierichting Taal en Communicatie te volgen, dan ben je er nog niet. Het domein omvat een breed spectrum aan studies, variërend van literatuurwetenschappen tot meer communicatiegerichte opleidingen. Vind je het leuk om in de boeken te duiken of om juist meer met de praktische aspecten van taal bezig te zijn? Dat zal een belangrijke factor zijn bij je uiteindelijke beslissing. Studies die tot dit domein behoren zijn onder andere:

  • Nederlandse Taal en Cultuur
  • Taalwetenschap
  • Literatuurwetenschap
  • Klassieke Talen
  • Media en Communicatie

Afgestudeerd… en dan?

Journalist, taalwetenschapper, informatiespecialist, pr-medewerker, voorlichter, redacteur, vertaler, trainer, radio- of televisiemaker: wie een opleiding binnen het domein Taal en Communicatie heeft gevolgd, kan allerlei kanten op. Meer dan bij andere domeinen geldt hier wel dat het aantal afgestudeerden jaarlijks hoog is en het aantal banen beperkt. Laat het je niet tegenhouden om de studie te kiezen die het beste bij je past, maar neem het in overweging. Informeer bij de opleiding die je interessant lijkt altijd naar het toekomstperspectief.

Hebben mensen écht een talenknobbel?

Als iemand goed is met taal wordt wel eens gezegd dat zo iemand een ‘talenknobbel’ heeft. Natuurlijk weten we dat je niet aan een bult op iemands hoofd kunt zien of hij een talent heeft voor taal, maar daar dachten ze vroeger anders over. Ooit geloofde men dat je het karakter van de mens aan de vorm van zijn hoofd kon aflezen. Als iemand vlakbij de ogen een knobbel had – in de buurt van het hersengebied waarvan men dacht dat het taalgevoel zat – dan had die persoon een ‘talenknobbel’. Inmiddels weten we door de neurowetenschap dat het leren en het beheersen van een taal een ingewikkeld cognitief proces is, dat zich binnen de hersenen afspeelt – daar kun je aan de buitenkant helemaal niets van zien.