Drie studievrienden zetten in 2014 ‘s werelds grootste fietsabonnement op: Swapfiets. Inmiddels sieren de kenmerkende blauwe voorbanden de fietsenrekken in bijna vijftig steden verspreid over vier landen. Zeven vragen aan één van de oprichters, Richard Burger.

Hoe ontstond het idee van Swapfiets?
‘Als studenten zagen wij veel gammele fietsen voorbij komen op het fietspad. We dachten: dit moet toch beter kunnen? We bedachten een abonnementsmodel waarbij wij zorgen voor een altijd werkende, kwalitatief goede fiets.’

Hoe begonnen jullie?
‘We kochten op 1 januari een aantal tweedehands fietsen en op 8 januari gingen onze website en Facebookpagina live. De aanmeldingen stroomden meteen binnen. We hebben onze colleges toen geskipt en zijn aan het sleutelen gegaan. Binnen twee weken gingen er al dertig fietsen uit. Voornamelijk door mond-tot-mond reclame.’

Waarom hebben al jullie fietsen een blauwe voorband?
‘We wilden onze fietsen herkenbaar maken. Daarom bedachten we de blauwe band, de kleur van Delft, waar we studeerden en waar Swapfiets ontstond. Een achterband vervangen is veel werk. Vandaar één blauwe voorband. Het is een echte gespreksstarter, maar ook een communitybuilder. Er zijn gebruikers die naar elkaar zwaaien als ze elkaars blauwe band zien.’

Waarom zou iedere student een Swapfiets moeten hebben?
‘Je hebt geen zorgen meer om je fiets. Met Swapfiets heb je altijd een fiets waar je op kunt rekenen. Gaat er iets kapot? Dan zorgen wij binnen een dag voor een oplossing. Je kunt een afspraak plannen in de Swapfiets App, bellen of een berichtje sturen via WhatsApp, dan komen wij bij jou langs om je fiets te repareren of te vervangen, ook wel ‘swappen’. Je kunt ook altijd bij een van onze winkels naar binnen lopen en met een werkende fiets naar buiten rijden.’

Is jullie doelgroep nog steeds de student?
‘Inmiddels is Swapfiets voor iedereen die fietsend vooruit wil. Toen we begonnen, waren wij onze eigen doelgroep, maar de doelgroep groeit met ons mee. Nu hebben we ook veel young professionals als klant. Hun behoeften zijn iets anders. Daarom hebben we nu ook een Swapfiets Deluxe 7 met zeven versnellingen en de Power 7 e-bike ontwikkeld.’

Hoe is het om met vrienden een bedrijf te runnen?
‘Ik kan het aanraden. Omdat je vrienden bent, durf je eerlijk tegen elkaar te zijn. Ook wanneer iets een slecht idee is. Je wilt je vrienden immers helpen en niet voor schut zetten met een slecht product. We halen het beste in elkaar naar boven.’

Hoe groot willen jullie groeien?
‘Drie jaar geleden hadden we nooit bedacht dat we nu 150.000 klanten zouden hebben. Er is nog zoveel te doen binnen de markt waar we nu in zitten. We krijgen ook veel ideeën en initiatieven binnen. Ons belangrijkste doel is: in ieder fietsenrek een blauwe band!.’

Een Swapfiets in jouw nieuwe studentenstad? Schrijf je dan nu in via www.swapfiets.nl