Op achttienjarige leeftijd begon Nathan Moszkowicz (25) zijn eigen managementbureau Namam. Binnen no-time haalde hij grote sterren binnen, van actrice Sigrid ten Napel tot rapper Lil’ Kleine. Een gesprek met de manager over zijn route naar succes.

Na de middelbare school heb je een tijdje Business Administration gestudeerd aan de VU. Waarom koos je daarvoor?
‘Tijdens mijn tijd op het Barlaeus Gymnasium in Amsterdam kwam ik erachter dat ik geen studiebol ben. Het kostte me vanwege mijn ADD (een subtype van ADHD, red.) veel moeite om de theorie te leren. Wel organiseerde ik op mijn vijftiende al evenementjes in clubs. Dit was de meest ondernemende en brede studie die ik kon vinden, zo kon ik alle kanten op.’

Hoe is Namam ontstaan?
‘In het uitgaanscircuit kwam ik Géza (Weisz) weer tegen, die ik al kende van het Barlaeus. We hadden een goede klik. Op een huisfeestje klaagde hij over zijn toenmalige dj-agentschap. Voordat ik het wist floepte ik er brutaal uit: “laat mij dat voor je doen.” Uiteindelijk gaf hij me een kans. Hij was direct twee maanden weg voor Expeditie Robinson. Ik ben naar allemaal clubs gegaan en zei: “boek mijn artiest.” Géza vond het fijn om te zien dat er iemand voor hem rende. Ik mocht de klus op me nemen.’

En je studie?
‘Niets voor mij! Ik was eigenlijk alleen op school als ik een tentamen moest maken. Inmiddels was ik ook voor Manuel (Broekman) en Sigrid (ten Napel) gaan werken, vrienden van Géza. Ik had geen focus meer, maar toch wilde ik het nog even proberen. Na anderhalf jaar dacht ik: deze studie slaat nergens meer op, ik stop. Mijn ouders waren daar niet blij mee, maar ik verzachtte het door een superkinderachtig contract op te stellen. In dit contract stond vastgelegd dat ik van hen twee jaar de kans kreeg om me te bewijzen, en anders zou ik weer een studie gaan volgen. Ze vonden het grappig en dachten: maak het maar waar.’

Je was jong en kwam al met grote partijen als RTL aan tafel. Namen ze je serieus?
‘Nee, dus liet ik mijn baardje groeien. Ik had wel een grote bek. Bij een onderhandeling keek ik hoe ver ik kon gaan. Nadat Jorik (Lil’ Kleine) er anderhalf jaar later bijkwam, ontwikkelden we samen de muziektak.’

Je beschreef die tijd als ‘je beste studie ooit’. Wat heb je ervan geleerd?
‘Dat ik redelijk druk en driftig ben. Vroeger namen mijn emoties bij vervelende mails de overhand. Ik ging overal met gestrekt been in. Nu neem ik ook de tegenpartij in gedachten. Ik ben realistischer en rustiger, maar stel wel duidelijk mijn grenzen.’

Wat zijn jouw krachten als manager?
‘Mijn ervaring en leeftijd, en ik ben op de hoogte van wat er speelt, omdat ik zelf ook de doelgroep van mijn talenten ben. Ook mijn persoonlijke betrokkenheid is één van mijn kwaliteiten. Ik vind het belangrijk om elke dag contact te hebben met mijn talenten.’

Waar ben je het meest trots op?
‘Dat ik het risico heb genomen om op mijn achttiende hiervoor te kiezen en heb bewezen dat ik het kan. Jaarlijks verleggen we weer grenzen, met hoogtepunten als Jorik’s uitverkochte Alleen-tour en het moment dat hij verkozen werd tot MTV Best Worldwide Act: sick! Dat soort dingen staat symbool voor waar je met elkaar naartoe werkt.’

Waar droom je nog van?
‘Om met mijn artiesten voet aan wal te zetten in Los Angeles. Ik heb niet de ambitie om CEO te worden, liever blijf ik altijd artistmanager zodat ik persoonlijk betrokken blijf bij mijn artiesten.’


Tips voor managers in spé:
1 ‘ Focus je niet op geld, de eerste jaren ben je echt aan het bouwen.’
2 ‘ Wees niet bang om uit jezelf op iemand af te stappen.’
3 ‘Onderhoud je netwerk.’
4 ‘ Geef jezelf de tijd en schrik niet als iets niet gelijk zijn vruchten afwerpt. Succes heeft als voorwaarde dat je er elke dag mee bezig moet zijn, alleen dan lukt het.’

 

Foto’s: Dennis Branko